Manual

» Start
» Bokföring
» Rapporter
» Inställningar

Övrigt

» Nyheter
» Artiklar



Verifikation


Definitionen av en verifikation är:

1 kap. 2 § 7 BFL
Verifikation: de uppgifter som dokumenterar en affärshändelse eller envidtagen justering i bokföringen, 
--- Lag (2010:1514)

5 kap. 7 § 7 BFL
Verifikationen skall innefatta uppgift om när den har sammanställts, när affärshändelsen har inträffat, vad denna avser, vilket belopp den gäller och vilken motpart den berör. I förekommande fall skall verifikationen även innefatta upplysning om handlingar eller andra uppgifter som har legat till grund för affärshändelsen samt var dessa finns tillgängliga.

I verifikationen skall det ingå ett verifikationsnummer eller annat identifieringstecken samt sådana övriga uppgifter som är nödvändiga för att sambandet mellan verifikationen och den bokförda affärshändelsen utan svårighet skall kunna fastställas.

En verifikation är ett underlag för en affärshändelse. Det kan vara ett kvitto på ett inköp, kontoutdrag, skickad faktura eller ett annat dokument som verifierar transaktionens riktighet. Det kan även vara ett dokument som beskriver en justering av bokföringen, exempelvis en rättning som gjorts i en bokföringspost.

Syftet med verifikationen är att kunna identifiera en affärshändelse. Verifikationen bevisar att en affärshändelse har inträffat och att det finns tillräcklig dokumentation om affärshändelsen.

Den kan vara både ett fysiskt eller elektroniskt dokument och ska innehålla där det är relevant:

  • Datum: När verifikationen har upprättats
  • Datum: När affärshändelsen har ägt rum
  • Beskrivning: Vad affärshändelsen avser
  • Belopp: Vilket belopp det gäller
  • Parter: Ex. vilka köpare och säljare som är inblandade
  • Övrig information: Vilka dokument som har legat till grund för affärshändelsen och var originalhandlingarna förvaras (om den inte finns bland verifikationerna)
  • Numrering: Verifikationsnummer för att man ska kunna sammankoppla verifikationen med den bokförda händelsen. (I Kapitas bokföringsprogram får du automatiskt ett verifikationsnummer när du registrerar en ny verifikation - numret ska skrivas på den fysiska verifikationen ifall den inte lagras digitalt).

Verifikationer ska sparas lika länge som övrig bokföring. De ska sparas på ett organiserat och säkert sätt.

Digitala underlag sparas kopplade till en bokföringspost antingen i bokföringsprogrammet eller på någon annan säker plats där backuper sker kontinuerligt. Om man inte sparar i bokföringsprogrammet bör katalogstrukturen och filnamnen anges på ett sådant sätt så de lätt kan hänföras till en bokföringspost (använd verifikationsnumret).

Fysiska verifikationer sätts oftast in i en pärm baserat på datum. Kvitton brukar häftas fast på ett A4 för att lättare kunna sparas i en pärm. Nuförtiden brukar man digitalisera de fysiska underlagen så man slipper hantera arkiveringen av dem fysiskt.

Läs mer



Senast uppdaterad 2025-01-24